Het Pelgrimspad
2003 - 2011
|
Terug naar etappe 27 >>>
Het verhaal achter Mieke Pullen
|
|
Via <Google -
Afbeeldingen> is al vlug een foto van haar te vinden
:
|
|
Bij <Wikipedia.nl> staat het
volgende:
|
Mieke Pullen-Hombergen (14 juli 1957 - Haaren, 28 januari 2003)
was een Nederlandse langeafstandsloopster, die gespecialiseerd was in de
marathon. Ze liep ruim dertig marathons, waarvan ze er vijftien won. Ze
werd viermaal Nederlands kampioene op deze discipline.
Biografie
Pullen begon pas op 30-jarige leeftijd met atletiek. Haar eerste
succes boekte ze in 1990 bij de marathon van Eindhoven door deze
wedstrijd te winnen en en passant de Nederlandse titel op de marathon te
veroveren. Een jaar later won ze, naast deze wedstrijd, de marathon van
Amsterdam in 2:41.14.
In 1992 probeerde ze bij de marathon van Rotterdam een olympische
kwalificatie af te dwingen. De limiet voor de Olympische Spelen van
Barcelona lag dat jaar op 2 uur en 34 minuten. Ze finishte in 2:38.06 en
moest hierdoor haar olympische droom laten varen. Wel werd ze voor de
tweede maal Nederlands kampioene.
Haar persoonlijk record van 2:36.14 vestigde ze op 40-jarige leeftijd
(1997) tijdens de marathon van Eindhoven. In 2001 won ze op haar
verjaardag in het Australische Brisbane het wereldkampioenschap voor
veteranen. Ze voltooide deze wedstrijd om de wereldtitel in 2:46.27.
Toen ze 45 jaar oud was, kwam ze om het leven tijdens een training.
Haar man (en sinds 1996 trainer), Gerard Notenboom, had haar 's ochtends
in de omgeving van het Noord-Brabantse Haaren afgezet om hardlopend naar
haar werk te gaan. Toen ze niet was aangekomen op haar werk in
's-Hertogenbosch, ging Notenboom op onderzoek uit en vond haar tegen het
middaguur in een greppel naast de Belversedijk in Haaren. Uit sporen- en
passantenonderzoek werd vastgesteld, dat ze vermoedelijk was aangereden
door een vrachtauto. De man die haar aanreed verklaarde, dat hij haar
niet met opzet had aangereden. Hij wist niet dat hij iemand had
aangereden, omdat hij dacht dat het om een vogel ging. De man stopte nog
wel om te kijken wat er was gebeurd, maar zag niets op de weg. Op de
plek van het ongeluk bevindt zich een gedenksteen.
Pullen trainde tweemaal per dag en liep tot 200 kilometer per week.
Ze woonde in Oisterwijk en was aangesloten bij DAK, PAC en
later bij PSV atletiek. Sinds 2003 wordt aan de veteraan die als
eerste finisht bij een Nederlands kampioenschap marathon de Mieke Pullen
Trofee uitgereikt. Met de uitreiking van de trofee wil de organisatie
Mieke Pullen postuum huldigen voor hetgeen zij heeft betekend voor de
veteranensport in het algemeen en voor de marathon van Eindhoven in het
bijzonder.
|
|
| Op de
website van "Runningteam Notenboom", de atletiekvereniging waarvan de
overledene lid was, is een uitgebreid verslag te vinden van het tragisch
gebeuren. De vereniging is het duidelijk niet eens met de afhandeling
van deze zaak en zet alle feiten tot in detail op haar website.
Ze beginnen met een verantwoording, waarom ze al deze feiten publiceren:
|
|
Verantwoording.
Als je op een bijna rechte weg, waakzaam en wakker kijkend uit je
voorruit een voor je lopende voetganger, gekleed in een lichtblauwe jack
voorzien van rood knipperende verlichting, volledig over het hoofd ziet,
zelfs niet een schim of flits, kun je je in rede afvragen of je
oplettend bent geweest. Zeker als de politie probeert aan te tonen dat
de voetganger op een moment onzichtbaar is geweest en dat niet lukt.
Alle aanwezige getuige hebben de voetganger duidelijk gezien. Op alle
foto's en video's gemaakt tijdens de reconstructie was de voetganger
onder diverse omstandigheden zichtbaar.
Als je om 01.00 uur in de nacht gaat beginnen met een 9 uur durende
autorit in een auto waarvan je weet dat de verlichting niet in orde is,
kun je je in rede afvragen of je je verantwoordelijk en zorgvuldig
gedraagt.
Als je iets aan rijdt, iets wat je niet hebt gezien, ben je als mens en
chauffeur moreel en wettelijk verplicht om te onderzoeken wat je geraakt
hebt, ook al staan er tien getuige te melden dat ze niets gezien hebben
en dat het mogelijk een vogel was, je ben en blijft zelf
verantwoordelijk voor je gedrag en de gevolgen van je gedrag.
Dit horen normen en waarden te zijn in een beschaafd land.
Tijdens de eerste dagen na het ongeval zijn door de politie en justitie
berichten in de pers gebracht die niet steunde op feiten maar op
meningen. Ook zijn er onwaarheden verteld.
Die berichten hebben zeker de besluitvorming en mogelijk getuigen
beïnvloed.
Op de vraag of dit hersteld zou worden door het O.M. antwoorden de
Officier van Justitie, "we zijn als instituut daarvoor niet
verantwoordelijk, wat in de pers is gekomen is vervelend maar blijkbaar
onvermijdelijk, als u de waarheid naar buiten wilt brengen is dat uw
zaak."
Bij deze..
Reden voor het publiceren van feiten met betrekking tot het ongeval en
overlijden van Mieke Pullen ligt in het feit dat de nabestaande vinden
dat er geen onpartijdige conclusies zijn getrokken uit de gang van zaken
en dat de politie van begin af aan een mening had over het gedrag van
Mieke en alleen deze mening heeft willen bewijzen. Er zijn vooral direct
na het ongeval negatieve uitlatingen gedaan over het gedrag van Mieke
waardoor snel de mening ontstond, dat het haar eigen schuld was. Men
heeft niet geprobeerd te onderzoeken hoe het mogelijk is dat iemand op
een moment onzichtbaar is, maar men heeft willen bewijzen dat wat Mieke
deed gevaarlijk en onbezonnen was. Je gaat niet op dat tijdstip
hardlopen!!
Dit dient te worden recht gezet. Nu de rechtsgang is gedaan en de zaak
niet meer onder de rechter is kunnen feiten en gebeurtenissen zonder
onthoudingen naar buiten worden gebracht.
De waarheid mag altijd gezegd worden, dan pas kan men een mening vormen.
|
Daarna beschrijft de
website van "Runningteam Notenboom" minutieus
wat er op die fatale
28e januari in 2003 gebeurd is:
|
|
Het gebeuren.
Op 28 januari 2003 verlaat Mieke Pullen om 6.26 uur haar woning in
Oisterwijk, om, zoals vaker, lopend naar haar werkgever te gaan. Ze is
in gezelschap van haar partner en trainer Gerard die haar de eerste 1,8
km. door het bos zal begeleiden. Rustig inlopend komen ze om 6.36 uur
aan op de parkeerplaats en nemen afscheid waarna Mieke haar weg vervolgd
om haar training te beginnen t.w. 8 km in 15 p/u. daarna nog 8 km. in
wisseltempo. Gerard kijkt haar na en keert dan om en gaat terug naar
huis. Ze loopt nu aan de linkerkant van de weg richting Haaren.
Ze wordt waargenomen door een getuige, volgens zijn verklaring wachtte
ze hier op hem en op twee auto's uit de richting Haaren. Mogelijk is ze
verblind door de auto's uit de richting Haaren en wacht ze daarom.
Mieke is vermoedelijk over gestoken op het moment dat er geen auto's in
de buurt waren, van het oversteken zijn geen getuige, en is Mieke rechts
van de weg gaan lopen. Gebruikelijk voor Mieke op dit stuk
overzichtelijke weg. Ze loopt met een snelheid van 15 km. per uur.
Een tweede getuige ziet haar lopen net voorbij het brugje.
De plaats waar ze zich bevond op het moment dat de derde en laatste
getuige haar waarnam was 80 mtr na de bocht, een 800 mtr. lange rechte
weg met eerst een flauwe bocht naar links en na 300 mtr een flauwe bocht
naar rechts met daarna nog een stuk van 500 mtr rechte weg. De weg is
6.05 mtr breed er is geen bebossing en een twee meter brede strook gras
tussen de weg en de sloot. Ze bevind zich nu ongeveer 2 min. op deze weg
Om 06.38 uur vindt de aanrijding plaats, uitgaande van haar normale
gedrag loopt Mieke nu naast de weg op het zand gedeelte bij de zandpad.
Om 9.10 uur belt een collega van Mieke naar Gerard met de vraag waarom
Mieke nog niet op haar werk is verschenen. Op dat moment is duidelijk
dat er iets is gebeurd. Dit is niets voor Mieke.
Gerard rijdt met de auto de weg die Mieke gelopen moet hebben naar haar
werkgever Essent in den Bosch. Er is tussentijds telefonisch contact met
de collega, die op haar beurt bij de ziekenhuizen en politie in de regio
informeert. Zowel de heen als de terugweg leveren niets op. Gerard gaat
naar het politiebureau in Oisterwijk om Mieke als vermist op te geven en
gaat daarna de door Mieke gelopen weg weer op de fiets narijden.
Om 11.50 uur vindt Gerard Mieke in een sloot langs de Belversedijk in
Haaren.
Plaats van het ongeval
|
|
Vervolgens volgt op de
website de verklaring van de vrachtwagenchauffeur,
die vermoedelijk het
ongeluk veroorzaakt heeft.
Waarschijnlijk zijn dit allemaal officiële
verklaringen
uit het onderzoeksrapport door politie en justitie:
|
De
chauffeur:
"Ik reed zoals
gezegd op de Belversedijk in de richting van de gemeente Oisterwijk.
Toen ik daar reed hoorde ik plotseling een vrij harde
klap aan de rechterzijde van de auto. Ik schrok daarvan en keek vanaf de
bestuurdersplaats naar rechts, omdat ik daar de klap had gehoord. Ik zag
toen dat de rechterbuitenspiegel van de auto er compleet af was. De
spiegel zit bevestigd met een soort stalen beugel." De beugel zat nog
aan de auto maar het glas en de behuizing van het glas waren eraf. Ik
zag dat op de beugel nog een soort bevestigingspunt van de
spiegelbehuizing zat. De spiegel op mijn auto is soortgelijk aan de
spiegel die u mij zojuist hebt getoond. Ik besloot om te stoppen. Ik
moest echter nog een stuk doorrijden, omdat ik zag dat er achter mij een
andere auto reed.
Ik durfde niet hard af te remmen omdat ik bang was dat die auto achterop
mijn auto zou rijden. Uiteindelijk ben ik verderop aan de rechterzijde
van de weg gestopt.
Nadat ik was gestopt ben ik uitgestapt.
Ik zag toen dat tegelijkertijd naast mij een donkere personenauto van
het merk Xxxxxxxxxxxxx Xxxx stopte.
Dat was de auto die achter mij had gereden en waarover ik eerder al
verklaarde.
Ik zag dat in die auto een man zat. Verder zat er niemand in de auto.
Het was volgens mij een man van rond de 40 jaar. Ik weet dat niet zeker.
Het was volgens mij een vrij forse man. Die man bleef in de auto
zitten.,
Ik was inmiddels uitgestapt en liep naar die Xxxxxxxxxxx Xxxx toe.
Volgens mij maakte ik het portier aan de passagiersruimte van die auto
open.
Ik vroeg aan de man of hij iets had gezien, omdat ik tegen hem zei dat ik
mogelijk ergens tegenaan was gereden.
Ik veronderstelde dat ik tegen iets was aangereden of dat er iets tegen
mijn auto was aangereden.-
Het was me duidelijk dat ik in ieder geval iets geraakt had of dat
iemand mijn auto had geraakt.
Die man vertelde dat hij niets had gezien en dat het misschien wel een
vogel was geweest. -
Vervolgens reed de man verder in de richting van Haaren.
Ik liep toen voorlangs de auto en keek naar de eventuele schade aan mijn
auto.
Ik zag toen dat de spiegel er inderdaad vanaf was. Ik kon verder geen
schade zien. Ik heb niet meer gezocht naar de spiegel omdat ik dat te
gevaarlijk vond gezien de omstandigheden. Het was om naar die
spiegel te zoeken voor mij te donker was en gelet op de verkeerssituatie
aldaar, totaal geen verlichting, te gevaarlijk."
|
|
De verklaring van de
automobilist die achter de vrachtauto reed:
|
|
De
getuige:
De afstand tussen de
vrachtauto en mij was ongeveer 50 meter en ik heb ongeveer 5 minuten
achter hem gereden. Zijn rijgedrag was goed en ik heb geen
slingerbewegingen gezien. Hij reed gewoon netjes. Ik heb niet de indruk
dat hij last heeft gehad van de wind, want ik heb hem niet zien
slingeren.
Op een gegeven moment, wij reden juist voorbij de 2e sluis net voor een
paar bochten. Voor mij rijdt nog steeds die vrachtauto. Wij reden nog
steeds ongeveer 70 kilometer per uur. Op dat moment zie ik aan de
rechtervoorzijde, ter hoogte van de spiegel van mijn voorganger iets
grijs voorbij vliegen. Ik zag iets wegvliegen wat vlak voor die auto
voorbij kwam. Ik dacht aan een reiger en ik wist ook niet of dat "iets"
door die vrachtauto geraakt was. Ik omschrijf het als in een film,
waarbij iemand geraakt wordt en van de auto afvliegt. Het kan ook zijn
dat dit. verbeelding is, maar ik omschrijf het zo.
Op dat moment had ik
ook niet het besef of het nu van de auto afkwam of naar de auto was
toegekomen. Direct hierop, zowat gelijktijdig dat de vrachtauto "iets"
raakt zie ik aan de rechter zijde stukjes op de grond vallen. Deze
stukjes vielen eigenlijk recht naar beneden. Ik bedoel. hiermee te
zeggen dat ze niet meters ver weg werden geslingerd. Ik omschrijf dat
als iets wat afgebroken was. Ik zag dat het donker van kleur was. Mijn
idee was dat deze stukjes afkomstig moesten zijn van de vrachtauto voor
mij en dat het ten gevolge was van het voorval wat ik zojuist omschreven
heb. Ik zag dat de chauffeur vaart minderde en zijn rechter
richtingaanwijzer uit zette. Vervolgens zette hij deze weer uit en reed
langzaam, ik schat met 30 a 40 kilometer per uur verder om vervolgens
weer zijn rechter knipperlicht aan te zetten en om zijn voertuig tot
stilstand te brengen aan de rechterzijde van de weg. Hij stond toen nog
grotendeels met zijn auto op de weg.
Nadat de bestuurder de vrachtauto tot stilstand had gebracht ben ik hem
gepasseerd en ben ter hoogte van zijn cabine gestopt. Ik heb mijn raam
aan de passagierszijde naar beneden gedaan en de bestuurder van die
vrachtauto aangesproken.
Ik vroeg hem: "Gaat het". Hij antwoordde hierop: "Mijn spiegel is eraf
gevlogen. Daar snap ik niets van want ik rij hier elke dag", (?) of
woorden van gelijke strekking. Daarna zei hij: "Ik kijk even en bedankt
voor het stoppen". |
|
De website van "Runningteam
Notenboom" eindigt met een opsomming van feiten
waarom ze vraagtekens
zetten bij het onderzoeksrapport:
|
|
Onvolkomenheden.
Er is van begin af melding gemaakt dat het ongeval gebeurde op een
bochtige, smalle, donkere weg. Dat haar verlichting niet werkte, dat ze
donker gekleed was.
Het ongeval vond echter plaats op een 500 mtr volledige recht stuk weg
van 6.10 mtr breed zonder begroeiing en een 2.00 mtr brede berm. Mieke
was gekleed in een licht blauw loopjack met verlichting voor en achter.
Uit het Proces Verbaal blijkt dat er sprake is van een tweede loopster.
Die zeker die ochtend gezien is en waarschijnlijk door diverse getuige
is verward met Mieke op andere tijden. Vooral de zwarte kleding die
gemeld wordt en het ontbreken van reflectie en verlichting. Mieke droeg
altijd lichte kleding en verlichting, ook tijdens het ongeval.
Deze loopster is ook die ochtend gezien rond 07.00 uur op de plaats van
het ongeval. Een andere getuige heeft rond dat tijdstip gegil gehoord
uit die richting. (Deze getuige heeft zich gemeld maar is als niet
relevant niet verhoort.)
Mogelijk heeft de loopster Mieke zie liggen en is erg geschrokken
doorgelopen. Dit was voor de politie niet belangrijk genoeg om na te
trekken.
Enig verder onderzoek naar die andere loopster is niet gedaan.
Ook is duidelijk gebleken dat Mieke op het moment van de aanrijding zich
niet op de rijbaan bevond.
De betrokken chauffeur geeft aan niet gezien te hebben dat zijn
verlichting op een zeker moment is uitgevallen, vreemd, in een donkere
omgeving zoals omschreven wordt. Ook ziet de man niet als hij voor zijn
auto doorloopt om de schade op te nemen dat zijn verlichting niet
brandt, iets wat op het zelfde moment een getuige wel ziet.
Uit het procesverbaal blijkt dat de man na het ongeval zijn weg is
vervolgd en zijn werk heeft hervat. Tijdens een gesprek met de broers
van Mieke op 5 juli 2003 vertelde de man direct na het ongeval naar huis
te zijn gegaan, "zonder rechterbuiten spiegel was het levens gevaarlijk
om door te rijden". De man heeft zich om 11.00 uur op de dag van het
ongeval gemeld bij de garage voor de reparatie van de auto. Wat hij dan
tussen 07.00 uur en 11.00 uur heeft gedaan is dus niet duidelijk en
nooit onderzocht.
Tevens zijn diverse verklaringen van getuige en verdachte tegenstrijdig.
Een verdacht hoeft de waarheid niet te vertellen, hoeft zelfs niets te
zeggen, daar is het O.M en de politie voor om te onderzoeken.
Er is geen enkel onderzoek geweest of de verklaringen die de man aflegde
ook daadwerkelijk op de waarheid berusten. |
| |
|
Tot
zover het verslag van de gebeurtenissen op de website van haar
sportvereniging.
Wat volgde zijn nog enkele perspublicaties over de nasleep van het
ongeval:
|
Publicatie: vrijdag 12 september 2003- 11:23
Nabestaanden Mieke Pullen eisen rechtszaak
DRUNEN - De vrachtwagenchauffeur die
marathonloopster Mieke Pullen uit Drunen doodreed, moet worden
vervolgd. Dat vinden de nabestaanden van de atlete. Volgens getuigen
had de vrachtwagen direct na het ongeluk in januari in Haaren zijn
verlichting niet aan.
Justitie besloot de chauffeur uit Breda niet te
vervolgen, maar de nabestaanden gaan hiertegen in beroep. Ze vinden
dat de rechter moet proberen duidelijkheid te verschaffen over de
dood van Mieke Pullen. De levenspartner van Pullen: "Het
verwerkingsproces wordt erdoor bemoeilijkt dat we op een aantal
vragen nog geen antwoord hebben."
De chauffeur reed de atlete in het donker aan. Volgens justitie valt
hem niets te verwijten. De nabestaanden wijzen echter op de
getuigenverklaringen. De verlichting die de atlete droeg was in
orde. Trainen
De man van Pullen zette haar op de ochtend van het ongeluk af op de
Belversedijk in Haaren omdat ze daar wilde gaan trainen. Toen hij
enkele uren later gebeld werd dat ze niet op haar werk verschenen
was, ging hij haar zoeken. Hij vond haar in een greppel.
Mieke Pullen was een geliefd en bekend atlete. Ze werd twee jaar
geleden wereldkampioen bij de veteranen. Ook was ze twee keer
Nederlands kampioene. De marathon van Eindhoven won ze drie keer.
|
Uiteindelijk wordt
afgezien van de vervolging van de vrachtwagenchauffeur:
|
Publicatie: donderdag 28 oktober 2004 - 17:31
Man niet vervolgd voor doodrijden Mieke Pullen
DEN BOSCH - De man uit Breda die in
januari vorig jaar Mieke Pullen uit Oisterwijk doodreed, wordt
definitief niet vervolgd.
Het gerechtshof in Den Bosch legde donderdag een
verzoek van de advocaat-generaal en het Openbaar Ministerie naast
zich neer. Zij wilden de man voor de rechter dagen voor doorrijden
na een ongeval. Vervolging door onvoorzichtig of onoplettend
autorijden werd door alle partijen al onmogelijk geacht.
Atlete Mieke Pullen was ’s morgens vroeg aan het trainen toen ze in
Haaren werd aangereden. Ze stierf ter plaatse. Haar nabestaanden
noemen het besluit van het gerechtshof onrechtvaardig.
|
|
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dit is het
verhaal achter de gedenktegel van Mieke Pullen.
Terug naar etappe 27 >>>
|
|
|